מהי הידרותרפיה

הידרותרפיה הינה שיטת טיפול במים ביוונית הידרו = מים, תרפיה = טיפול. טיפולי ההידרותרפיה לרב נעשים בבריכה טיפולית אשר בה טמפרטורה המים היא 32-34 מעלות והטיפול אורך בין חצי שעה לשעה.

בהידרותרפיה משתמשים בתכונות המים בכדי להביא לשיקום, טיפול להפחתת כאב של מטופלים. הטמפרטורה החמה של המים משחררות ומרפה את הגוף, העבודה במים החמים נותנת אפשרות למתוח שרירים בצורה טובה יותר ואת האפשרות לעבודה טובה יותר של על טווחי התנועה.

במים הגוף " מאבד" כשני שליש ממשקל גופו מה שנותן אפשרות לעבוד ללא לחץ על עמוד השדרה והמפרקים. במצבים של כאב מפרקים או עמוד שדרה המים נותנים מענה מצויין למשל בנייה של תבניות הליכה ללא משקל הגוף.

השימוש בהתנגדות של המים גורמת לשרירים לעבוד נכון יותר ללא לחץ על עמוד השדרה או המפרקים. במים ישנו לחץ הידרוסטטי המופעל על הגוף. לחץ זה מסייע בטיפולי הידרותרפיה לשמור על יציבות במים, המים עוטפים את הגוף ובכך מונעים נפילות לדוגמא במחלת הפרקינסון אשר בו המטופל לא יכול לעמוד ללא עזרה ניתן לעבוד על עמידה או הליכה ללא חשש מנפילות.

מתי נבחר בהידרותרפיה?

הידרותרפיה יכולה להיות טיפול מפני עצמו או חלק מתוכנית שיקום. אנו נבחר בשיטה ההידרוטרפית כאשר ישנם ליקויים באזורים רבים או כאשר ישנן בעיות מבניות אורתופדיות ונוירולוגיות אם במצבים מולדים ואם כתוצאה מטראומה.

הידרותרפיה נותנת מענה למגוון רחב של בעיות ולכן נבחר בטיפול ההידרותרפי כאשר אנו רוצים להגדיל טווח תנועה, לשפר תנועה לעבוד על מערכת הוסטיבולרית (מערכת שיווי המשקל), עבודה על תבניות יציבה, עמידה והליכה כאשר יש חשש מנפילה או כאשר אנו רוצים לעבוד על מפרקים ללא עומס.

למי מיועדת הידרותרפיה?

הידרותרפיה מיועדת למגוון רחב של אוכלוסיות מפעוטות וילדים עם בעיות התפתחות או חולשת שרירים העבודה על התנגדות של המים הן מבחינה פאסיבית והן מבחינה אקטיבית מפעילה שרירים רבים.

ילדים בעלי צרכים מיוחדים – למשל ילדים עם בעיות קשב וריכוז, המים יכולים לתת גירוי טוב ומשמעותי והשחייה ממקדת אותם.

אנשים עם בעיות אורתופדיות –  ככלל השהייה במים מפחיתה כאבים ודרך הטיפול ההידרותרפי ניתן להגדיל את טווח התנועה ולחזק שרירים.

ההידרותרפיה טובה מאוד במקרים של בעיות נוירולוגיות או נוירומוסקולרי (עצב שריר) בעיקר העבודה על שימוש ושיפור המצב הקיים, על הגדלת טווחי תנועה ועל עבודה על תבניות עמידה והליכה כאשר אין חשש מנפילות.

 

הכותבת: אילת נגלי – הידרותרפיסטית בכירה ורכזת קורס הידרותרפיה בקמפוס עולם המים