לכל שיעור שחיה או טיפול במים חייבת להיות מטרה מדידה או פונקציונלית. רבים מהמדריכים מתבלבלים בין מטרה לבין מטרה מדידה.
אז מהי מטרה פונקציונלית או מדידה?
ההגדרה של מטרה הוא היעד אותו אנו רוצים להשיג וככזה אנו צריכים להגדיר אותו באופן שיאפשר לנו למדוד אותו קרי האם השגנו את המטרה? לכן חשוב מאוד להגדיר מטרה שהיא ישימה מצד אחד אך מצד שני תוכל להתוות לנו את הדרך בשיעור השחייה או הטיפול במים.
מטרות מדידות לשחייה ושחיית פעוטות
המטרות המדידות לשחייה, כוללות גם את שחיית הפעוטות, צריכות להיות כאלו שנוכל להגיע אליהן במהלך השיעורים
יש לבחור במטרת העל למשל שחייה של 25 מטר חזה (להבדיל ממטרה שאינה מדידה כמו שחיית חזה). מטרת השיעור צריכה להיות כזאת שנוכל להגיע אליה במהלך השיעור למשל להגיע ל רמה של 1.10 שחייה של 10 מ' ידיים חץ הרמת ראש כל 3 שניות ללא הפלת אגודל.
כאשר המטרות הן מדידות, נוכל לבדוק במהלך כל שיעור היכן אנו עומדים, מערכי השיעור יהיו כתובים נכון יותר ותהיה לנו אינדיקציה האם מערך השיעור שבנינו לפני השיעור הוא נכון.
מטרות פונקציונליות להידרותרפיה
מטרות אלו צריכות להיות מטרות שנוכל לבדוק אותם במהלך הטיפולים, למשל: כשמדובר על פרקינסון הליכה של 100 מטר רצוף, או בלקוח עם החלפת מפרק ירך עלייה של 5 מדרגות ברצף.
מטרה נוספת יכולה להיות של לקוח עם כתף קפואה ללבוש חולצה עצמאית או לחילופין שחייה של 12 מטר שחיית כלב בשיטת ווסט.
כאשר יש לנו מטרה פונקציונלית אנו יכולים לבדוק את עצמנו במהלך הטיפולים, לחדד תרגילים שינחו אותנו אל המטרה.
מטרות ולקוחות ובניית תיאום ציפיות
כחלק משיעור השחייה והטיפול ההידרותרפי אנו חייבים ליידע את הלקוחות שלנו מה הן המטרות המדידות או הפונקציונליות. חלק זה נקרא תיאום ציפיות.
הרבה פעמים אנו לא שמים דגש על כך ומפספסים לקוחות רבים שאינם מבינים מהו התהליך הנדרש או לחילופין מסיימים סדרת טיפולים או שסדרת שיעורים ולא ממשיכים כי חשבו שהמטרה היא שונה.
לסיכום
חשוב ליצור מטרות מדידות כאלו שנוכל לבדוק את עצמנו במהלך השיעור או הטיפול, נוכל לכתוב מערכי שיעור או מערכי טיפול נכונים אשר יקלעו למטרה שלנו ולא פחות חשוב ליצור מערכת ציפיות טובה מול הלקוח שלנו.
הכותבת: רומינה ריי, מנהלת קמפוס עולם המים – מרכז להדרכת מטפלים ומדריכים, מדריכת שחיית פעוטות ומדריכת שחייה