איך עושים סטאז'

מה זה סטאז'?

הסטאז' הוא חלק בלתי נפרד מהלימודים והוא מוגדר כחלק המעשי של הקורסים.

במסגרת הסטאז' תפגשו ילדים, מבוגרים, תינוקות ולקוחות רבים וכך תוכלו לחוות הלכה למעשה את תחום ההדרכה והטיפול במים. תוך כדי הסטאז' תגלו איך עובדים במים, איך ניגשים למטופלים או שחיינים, ובעיקר כל החלקים אשר למדתם בקורס יתחברו יחדיו לכדי עבודה ממשית.

איך בוחרים מקום לסטאז'?

את מקום הסטאז' אתם צריכים לבחור ולהתחשב במספר גורמים:

ראשית, הקרבה הפיזית שלכם למקום – אם זה רחוק מידי, לא בטוח שתחזיקו מעמד בנסיעות לאורך זמן. אם המקום שבחרתם לא נראה לכם מבחינת העבודה, גם כאן כדאי למצוא בריכה אחרת.

אתם צריכים להרגיש שהמקום נח לכם כך שתוכלו ללמוד בו ולהתמקצע.

טיפ קטן: הרבה פעמים כשאתם מתחילים סטאז' בבריכה מסוימת, מתחילים להכיר אתכם, אתם מתרגלים למקום – מה שיכול להוות קרש קפיצה מעולה להשתלב לעבודה באותה הבריכה. בהתאם לכך, הביאו בחשבון גם טיפ זה למכלול השיקולים שלכם בבחירת מקום הסטאז'.

המדריך או המטפל

אז עם כמה מדריכים /מטפלים לעשות את הסטאז'?

בכדי לראות תהליך של ילד או מטופל, חייבים להיות איתו תקופה. התהליך שהמטופל או הקבוצה עוברים הוא סופר קריטי להבנה של תחום המים. מעבר לזה, האמון שנבנה בין המדריך לסטאז'ר ובין הסטאז'ר לקבוצה / מטופל הוא מאוד חשוב בכדי שתוכלו בסופו של דבר להעביר שיעור שלם.

בנוסף, בינכם ובין המדריך צריך להיות חיבור כזה שיאפשר לימוד מהסטאז'. המדריך צריך להיות בעל גישה ללמד עם סבלנות וידע, אך יחד עם זאת, כמו במציאות, יש רצוי ויש מצוי – גם אם הגעתם למדריך/מטפל קצת פחות טובים תמיד אפשר ללמוד ממנו. נסו להפיק את המיטב מכל מטפל או מדריך.

אז מה עושים בסטאז'?

בשלבים הראשונים של הסטאז', במפגשים הראשונים, רצוי לצפות מהצד, מחוץ למים ולרשום הערות.

השלב הבא הוא הכניסה למים. שם בדר"כ תרגישו קצת מחוץ לטיפול/שיעור ובעיקר תתרכזו בלקלוט ולעזור למטפל או למדריך.

השלב הבא, לאחר שנבנה אמון בין המטפל / מדריך וביניכם, וכן בין הלקוחות וביניכם, ניתן להתחיל להשתלב לאט לאט בתוך הטיפול או השיעור, להעביר כמה תרגילים או לקחת את המטופל בסוף הטיפול ולעשות איתו כמה תרגילים. בנוסף, חפשו, תשאלו ותצאו מכל שיעור עם לפחות משהו אחד שלמדתם. בדקו בכל שלב מהי המטרה המדידה של השיעור או המטרה הפונקציונאלית בטיפול ההידרותרפיה, תראו איך עובדים עם מטרות שונות, מה הם האתגרים ואיך משיגים מטרות מדידות בתחומים השונים.

השלב האחרון הוא להעביר טיפול או שיעור לבד. כאן יש בעיה אתית מאחר ולא כל מדריך או מטפל או מקום יסכימו שתקחו מטופל לטיפול מלא. יש לקחת בחשבון שמטופלים משלמים ממיטב כספם ואנו מחוייבים לתת להם את הטיפול או השיעור הטוב ביותר. לכן, ישנם סטאז'רים המוצאים את עצמם בסיום הסטאז' מבלי שהעבירו טיפול שלם לבד.

מה עושים? מבקשים מהמטופלים להישאר אחרי הטיפול ונותנים להם טיפול נוסף, כאשר המטפל צופה בכם. ככה הטיפול הוא בנוסף ולא במקום הזמן שהמטופל שילם עליו. במקרה של קבוצה, גם להעביר חלק מהשיעור לבד זה בהחלט נותן מענה לסיום הסטאז'.

כאן יש לציין שהסטאז' וסיומו תלוי בכם ובמטפל – אם תהיו טובים, אם תכירו את הלקוחות ואם תראו רצון ללמוד, תקבלו מהסטאז' את המקסימום. אך אם תעמדו בצד ללא כל כוונה אמיתית ללמוד, ככה גם ייראה הסטאז' שלכם.

לסיכום

כמו בחיים יש רצוי ויש מצוי, הסטאז' נועד ללמד אתכם הלכה למעשה את המקצוע שלמדתם. תשקיעו בסטאז' את המאה אחוז שלכם וככה תוכלו ללמוד יותר ולהשתלב בתחום.

בהצלחה!

 

הכותבת: רומינה ריי – רכזת קורס מדריכי שחיית פעוטות ומנהלת את הקמפוס עולם המים