מה ההבדל בין מטרה למטרה מדידה?
כשאנחנו קובעים יעד שחייה של ילד, נער או מבוגר, חשוב מאוד שהיעד יהיה מדוייק ומדיד. לדוגמה, שחייה בכנרת יכולה להיות חלום או יעד, וזאת בהחלט מטרה, אך היא לא מדידה.
כדי שהמטרה תהיה מדידה, נצטרך לדעת בדיוק מה הטמפרטורה בכנרת, מה המרחק שצריך לשחות, מה סוג השחייה בכנרת, האם יש הפסקות, האם שוחים עם סנפירים או לא, והאם הכוונה לשחות תחרותי או סתם בשביל הכיף.
המטרה המדידה לא רק מחדדת אותנו, אלא גם בונה לנו את האימון עצמו, ואיזה תרגילים אנחנו צריכים לעשות על מנת להצליח.
מטרה מדידה מורכבת מ- 5 אלמנטים. 4 מהם חייבים להיות בתוך המטרה המדידה:
1.מרחק השחייה 2. סגנון השחייה 3. ציוד עזר. 4. המטרה 5. עצימות, דרגת קושי
- מרחק השחייה – האם אנחנו שוחים 25 מ', 100 מ', 10 ק"מ?
- סגנון השחייה – האם זה חזה מלא, או אולי ידיים חזה עם רגליים חתירה, האם השחייה היא עם נשימה או בלי? האם נשימה כל 3 או 2 או 5? עם בלונים במים או בלי?
- ציוד עזר – יש הבדל מאוד משמעותי אם עושים את התרגיל עם סנפירים או בלי סנפירים, עם הידיים בחץ או שהם מחזיקות במשקולת, אם השחייה היא עם נודל או בלי.
- המטרה – מה אנחנו רוצים להשיג בשיעור? לדוגמא: תזמון פתיחת ידיים ונשימה בחזה. המטרה אומרת לנו בעצם מה הוא המוטיב העיקרי שנעבוד עליו. המטרה היא הכיוון שלנו באימון, ומשם אנחנו בונים את המטרה המדידה, שהיא יותר מדוייקת.
- עצימות – דרגת קושי. האם אנחנו שוחים בכל הכוח? לאט מאוד? 65%, 75%? האם אנחנו מתחילים בהתחלה ב- 75% ולאט לאט מתגברים?
איך בונים מטרה מדידה בשיעורי שחייה לילדים?
אחרי שהבנו מהם חמשת האלמנטים, אנחנו יודעים לא רק לבנות מטרה מדידה לשיעור, אלא גם להצליח להגיע לאותה מטרה. המטרה המדידה יכולה להיות לשיעור עצמו או מטרה מדידה למטרת העל שלנו (בעוד 3 או 6 חודשים). לדוגמה: אם מטרת העל שלנו היא לשחות 100 מ' חזה מלא בצורה איטית עם גלישה של 3 שניות כל פעם, ללא סנפירים וללא אביזרים, יכולות להיות לנו בדרך מטרות ביניים, ומאותן מטרות אנחנו בונים תמיד מטרה מדידה.
אם נרצה שהילדים יגיעו לשחות 100 מ' חזה, ברור לנו שאנחנו צריכים שתהיה להם היכולת לשחות 100 מ' וגם לדעת לשחות ברצף כ- 4 דקות (בפעם הראשונה זה הזמן שלוקח לילדים לשחות את המרחק הזה). הם גם חייבים לדעת לנשום נכון, לגלוש נכון, לעשות את תנועת הידיים וגם הרגליים בחזה ולגלוש 3 שניות.
דוגמאות למטרה מדידה
דוגמה 1 – מטרת השיעור: ידיים עם נשימה בחזה
מטרה מדידה: 50 מ' ידיים חזה, רגליים חתירה עם סנפירים בצורה איטית, לאחר 3 שניות שהידיים בחץ תוך כדי בעיטות של הרגליים בחתירה, עושים עיגול בידיים ומרימים את הראש לנשימה.
** יש מדריכים שכותבים שהמטרה המדידה היא 50 מ' ידיים חזה. זה קרוב למטרה המדידה, אבל זה לא מדוייק, כי יש המון שאלות נוספות שניתן לשאול. מה הקצב? האם להיות 3 שניות בחץ או 5 שניות? לכל אלמנט פיזיולוגי יש משמעות, ורק אם נבין אותו, נדע איך להתכונן אליו נכון ובעיקר איך לבנות את השיעור. אם לא מתייחסים לכל האלמנטים, המטרה המדידה היא לא מדידה מספיק, או במילים אחרות, לא מדוייקת.
אילו תרגילים חייבים לדעת לעשות על מנת להצליח במטרה המדידה של השיעור?
➢ חייבים לדעת לשחות 50 מ', בלי לעצור או להחזיק את הקיר או המסלול
➢ חייבים לדעת להרים את הראש לאחר 3 שניות בקלות
➢ החץ חייב להיות ברמה טובה, חץ מתוח עם אגודל בחוץ (חץ כף יד לכף יד)
➢ חייבים לדעת לעשות חץ עם נשימה, לראות כשמרימים את הראש לנשימה החץ לא נופל
➢ חייבים לדעת לשחות עם סנפירים
➢ חייבים לדעת לעשות עיגולים בידיים בצורה איטית ונכונה ולא ליטוף מים
➢ חייבים לתרגל פתיחת ידיים ראש עולה עם בננה, על מנת לדייק את התנועה
דוגמה 2 – מטרת השיעור: ידיים רגליים חזה ללא נשימה
מטרה מדידה: 5 סטים של ידיים ורגליים חזה בצורה איטית, ללא נשימה וללא אביזרים, הרגליים מתחילות כאשר הידיים מתחת לפנים ובסיום תנועת הרגליים גולשים 3 שניות בחץ. לאורך כל השחייה הראש לא זז והוא מסתכל כלפי הרצפה.
אילו תרגילים חייבים לדעת לעשות על מנת להצליח במטרה המדידה של השיעור?
➢ עצירת נשימה למשך 25 שניות – עם הילדים עוצרים נשימה למשך 10 שניות, זה פשוט לא יצליח. 5 סטים X גלישה של 3 שניות זה מינימום 17 שניות אם הידיים מהירות, אבל אם לא, ואנחנו מבקשים תנועה איטית, זה אומר שאנחנו מבקשים מהילדים להיות ללא אוויר תוך כדי תנועה 20 שניות!! זה אפשרי, אבל חייבים לתרגל על מנת להצליח.
➢ תזמון ידיים ורגליים – חייבים להבין מתי בדיוק הרגליים מתחילות את התנועה. פתיחת ידיים ורגליים ביחד תגרום לילד לעצור. תרגיל קלאסי זה לעשות ידיים, רגליים, ואז גלישה של 6 שניות (על מנת להבין בצורה מדויקת שיש גלישה בין כל סט תנועות).
➢ תנועת הרגליים לבד חייבת להיות טובה. חייבים להגיע למצב שהילדים שוחים כ- 10 תנועות רגליים עם קרש ונודל עם ראש בחוץ, וגולשים 3 שניות כל פעם. אם הרגליים לא עובדות נכון, במטרה המדידה הרגליים ישקעו.
➢ ידיים – תנועת הידיים בחזה חייבת להיות מלאה: מתחילה בחץ, עוברת ממש קרוב לבטן (קרוב לפופיק) ואז חוזרת לחץ.
➢ חץ – החץ חייב להיות מדוייק. צריך לוודא שהילדים לא מתגלגלים. מי שמתגלגל עם כף יד לכף יד ניתן להגיד לו לעשות חץ מתוח כאשר האגודל נוגע באגודל. הרגליים חייבות להיות סגורות. אם נרצה שהם ישלטו בחץ 3 שניות ללא נשימה, הם חייבים לתרגל חיצים של 5 שניות.
➢ ידיים+רגליים עם בננה – התרגיל החשוב ביותר הוא לעשות שילוב של ידיים ורגליים עם בננה, עם ראש בחוץ. ברור לנו שאם תזמון הידיים והרגליים עם ראש בחוץ וללא סטרס של אוויר לא טוב, אין סיכוי שהילד יצליח לבצע את התנועה ללא נשימה למרחק של כ- 15 מ'.
כאשר אנחנו בונים מטרה מדידה מדוייקת, עם כל חמשת האלמנטים, קל יותר לבנות את התרגילים שניישם כדי להצליח להגיע למטרה.
אחרי שפירקנו את המטרה המדידה לתרגילים אנחנו יכולים להבין אם המטרה המדידה לא מדוייקת ולא נכונה, ואז לשנות אותה, או לבנות מטרה קלה יותר.
מטרה מדידה היא שם המשחק בבניית שיעור נכון, בהגדרת מטרות על, ובהצלחה בשחייה ובחיים בכלל.
שיעור לדוגמא עם מטרה ומטרה מדידה
מטרת השיעור: ידיים ורגליים בסגנון חזה, ללא נשימה
מטרה מדידה של השיעור: 3-5 סטים של ידיים ורגליים חזה ללא נשימה בצורה איטית ונכונה, תנועת הרגליים מתחילה כאשר הידיים מתחת לפנים, הראש מסתכל כל הזמן למטה ובסיום כל תנועת רגליים, מחכים 3 שניות בחץ
** גיל הילדים 5+6, שיעור של 30 דקות
** 5 ילדים
מטרת העל 100 מ' חזה- מבחן השחיין
#
1
זמן
3+1
התרגיל
חץ עם סנפירים, הרמת ראש כל 5 שניות
פירוט כולל דגשים מיוחדים ואישיים
דקה מחוץ למים מתרגלים ידיים, רגליים בישיבה וספירה בקול רם של 3 שניות.
החץ הוא הבסיס ואנחנו משתמשים בו בכל שיעור, כל תנועה מתחילה בחץ ומסתיימת בחץ.
שוחים ידיים חץ רגליים חתירה עם סנפירים, הרמת ראש לאחר 5 שניות, ללא בלונים, רק לפני שמרימים ראש
2
3
עיגולים בידיים עם סנפירים, ללא נשימה
שוחים 12.5 מ' עם עיגולים בידיים רגליים חתירה ללא נשימה (אם נגמר האוויר מותר לנשום). בכל פעם מחכים 3 שניות בחץ, בחזור (לאחר 12.5 מ') חוזרים עם נשימה.
חץ 3 שניות, פתיחת ידיים ראש עולה וחוזרים לחץ 3 שניות, הרגליים כל הזמן עובדות בצורה איטית בחתירה.
3
4
רגליים בסגנון חזה, קרש ובננה
שחייה של רגליים חזה למרחקים קצרים של כ- 10 מ' ברצף, ראש בחוץ וספירה בקול רם של 3 שניות.
מיקום הבננה בהתאם לשקיעת הרגליים, אם הרגליים שוקעות נשים את הבננה מתחת לפופיק, אם הן צפות נשים מתחת לבית השחי
4
5
ידיים + רגליים, ראש בחוץ
שוחים ידיים+ רגליים חזה עם בננה, בננה מתחת לבית השחי, כל פעם שהידיים מתחת לבננה מתחילים את הרגליים, בסיום הרגליים מחכים 3 שניות.
** דגשים חשובים: פתיחת הידיים מתחת לקו המים, ילדים נוטים לפתוח בקו המים ואז הם משפריצים.
** עיגולים גדולים ברגלים ובצורה איטית
5
5
ידיים + רגליים, ללא נשימה
2 סטים של ידיים ורגליים ללא נשימה וללא בלונים, הרגליים מתחילות ברגע שהידיים מתחת לפנים, בסיום הרגליים מחכים 3 שניות.
חוזרים בהליכת קיר או הליכת חבל, עושים 5 נשימות ליד הקיר ובסיום 5 נשימות איטיות, עושים עצירת נשימה של 10 שניות.
רק אחרי עצירת הנשימה של 10 שניות יוצאים שוב ל- 2 סטים
6
5
3-5 סטים של ידיים ורגליים בסגנון חזה, ללא נשימה
2 סטים, 3 סטים, 4 סטים, 5 סטים, כל ילד מושך את האוויר עד המקסימום האפשרי.
2 סטים של ידיים ורגליים ללא נשימה, וחוזרים עם הקיר או החבל
3 סטים, כאשר נגמר האוויר מרימים ראש
הכי חשוב זה החץ 3 שניות
** יש ילדים שיצליחו 3 סטים ויש שיצליחו 5 סטים
7
4
משחקי צלילות
תפיסת חפצים מתחת למים עם סנפירים וידיים בחץ, החץ "נעול בתוך חישוק" ובעצם האצבעות משוחררות לתפוס חפצים
** השיעור הזה סופר חשוב ומראה התקדמות של ידיים ורגליים ללא נשימה, שיעור סופר חשוב לגלישה לאחר רגליים ומכין אותנו מדהים לשחייה עם נשימה.