כחלק מהתכנים במסגרת קורס הידרותרפיה בקמפוס עולם המים, אנו לומדים כיצד יש לגשת למטופל בפעמים הראשונות שלו כשהוא מגיע לטיפול במים.

לצורך לימודי הידרותרפיה, הכנו רשימה פשוטה אותה יש לבצע בכניסה למים של מטופל חדש:

טיפול פרטי

  • אבחון: יש לברר מדוע באמת המטופל הגיע אלינו, לקרוא את התיק הרפואי שלו.
  • קבלת המטופל: האם נכנס דרך המדרגות או באמצעות המנוף
  • הצגת המטפל: "שלום…אני אילת" לתת שאלות מנחות תוך כדי התנועה במים
  • הצבת מטרות: להבין את המטרות ולהציב אותן בפני המטופל
  • הסתגלות: מגע, תחושת ביטחון, ציפה, קשר עין
  • עבודה ספציפית: עבודה על שרירים, מפרקים. התרגילים צריכים להיות פשוטים בהתאם לבעיה תוך הסבר מהי מטרת התרגילים.
  • שחרור: לקראת סוף הטיפול לבצע הרפיה, מתיחות, הורדת דופק.
  • תיאום ציפיות: חשיבות התירגול העצמי, לתחום את סדרת הטיפולים בזמן, לקבוע מטרות ברורות שניתן להגיע עליהן.

טיפול בקבוצה

כאשר אנו מדברים על קבוצה (מכל סוג שהיא) המגיעה בפעם הראשונה למים, ישנן מספר פעולות אותן יש לבצע:

אבחון קבוצתי

  • הסתכלות על כלל הקבוצה
  • איך המטופלים מגיעים לבריכה
  • האם הם מגיעים יחד עם מטפל /הורים
  • האם הם חוששים או מתרגשים

קבלת המטופלים

  • לבדוק איך הכניסה למים – האם למישהו מהמטופלים יש פחד מים
  • מה רמת השליטה במים

סדר ובטיחות

להעביר נהלים שהכל יהיה ברור

הצבת מטרות

המטרות צריכות להיות קבוצתיות אך יחד עם זאת מטרות ספציפיות לכל אחד מהם.

הסתגלות

התרגילים הראשוניים בקבוצה צריכים להיות קצרים ופשוטים בלי הרבה מלל, כך ניתן יהיה לבדוק את רמות הקושי של כלל המטופלים בקבוצה ורמת קושי ספציפית לכל אחד מהם.

עבודה ספציפית וקבוצתית

יש לתת התייחסות קבוצתית אך גם התייחסות אישית וספציפית לכל מטופל.

בעבודה הראשונית מאוד חשוב לתת דגשים לכל אחד אך אם זאת מאוד חשוב ליצור קבוצתיות ולכן יש לתת גם תרגילים לעבודה משותפת.

משחק

המשחק בקבוצה הוא מאוד חשוב, כך גם ניתן ליצור קבוצתיות אשר היא חלק ממטרת קבוצה טיפולית, לתמוך ולהיות לעזר לכל אחד מפרטים בו. לכן הרבה משחקים, עבודה בקבוצות או זוגות. המשחקים גם יוצרים גיון והנאה.

בשיעורים הראשונים המטרה שלנו היא שהמטופלים בקבוצה ירצו לחזור שוב, ולכן, יש לדאוג שכולם יצאו מהמים רגועים.

תיאום ציפיות

בשיעורים הראשונים יש לדבר עם ההורים /המטפל העיקרי וליצור תיאום ציפיות לא רק עם כלל המטופלים בקבוצה אלא גם עם ההורים /המטפל של כל אחד מהם.

דוגמאות לשאלות מנחות לפי הפתולוגיות השונות

מבוגרים

פרקינסון

  • כמה זמן אתה חולה?
  • מה הקושי הכי גדול שלך ביבשה?
  • האם יש כאבים?
  • האם עוסק בפעילות גופנית באופן קבוע?

כאבי גב

  • כמה זמן המטופל יכול ללכת?
  • כמה זמן המטופל יכול לשבת?
  • מה מקל על הכאב?
  • כמה פעמים המטופל מתעורר בלילה?
  • האם לוקח תרופות באופן קבוע?

פיברומיאלגיה

  • כמה פעמים מתעוררים בלילה?
  • מה מקל על הכאב?
  • האם עוסק בפעילות גופנית?
  • האם לוקח משככי כאבים?
  • האם עובד?

אירוע מוחי

  • מתי קרה האירוע?
  • מה מצליח לעשות לבד?
  • ילדים ע"י שיחה עם ההורים:
  • מה הקושי הכי גדול?
  • האם הולך לבי"ס?
  • האם נפגש עם חברים?
  • האם ישנם בעיות בזמן הלימודים?

לסיכום, רשימות אלו יכולות לעזור לכם כאשר אתם ניגשים למטופל או לקבוצה בפעם הראשונה. כאן יש להזכיר כי מטפל טוב צריך הרבה תכונות מיוחדות כגון הקשבה, סבלנות, הכלה, הענקת תחושת ביטחון וכמובן – לאהוב את מה שהוא עושה.

הכותבת: אילת נגלי – הידרותרפיסטית בכירה ורכזת קורס הידרותרפיה בקמפוס עולם המים

השארת תגובה