מערך שיעור שחייה לגילאי 2-3 שנים – קורס מדריכי שחיית פעוטות

דוגמא למערך שיעור שחיית פעוטות לגילאי שנתיים עד שלוש שנים

שם: טל מרמור סירוטה
גילאים: 2-3 שנים
מטרה חודשית: שחייה עצמאית יותר
מטרת השיעור: שחייה עם ידיים בחץ

#

1

תרגיל

שיר פתיחה – "היד שלום אומרת נפתחת ונסגרת…"

מטרת התרגיל

ריכוז השיעור והכרזה על תחילתו.

יצירת רוטינה שהילדים יודעים שכך מתחיל השיעור – משרה ביטחון לילדים ולהורים

תיאור התרגיל

עוברים ילד ילד, שואלים את שמו ואומרים שלום ומדגדגים אותו

2

נכנס למעגל ונצא בזיגיזיגיזיגי

כיף, חימום ותחושת מים

עומדים במעגל שהפנים של הילדים אל המעגל, נכנסים למעגל בשלוש קפיצות ויוצאים בזיגזגים

3

3 דגים יצאו לטייל בים

שיר חוויתי לתרגול צלילה בתנועה

במעגל כתף שמאל של ההורים למעגל (פנים אל פנים) והולכים אחורנית. כשמגיעים ל"אחד צלל לים" – צוללים (בהסכמת התינוק בלבד)

4

יציאה מהמים לשפת הבריכה

חיזוק חגורת הכתפיים

התינוק פונה אל שפת הבריכה כשההורה מאחוריו. שתי ידי התינוק על שפת הבריכה ומעלים ברך אחת לשפה. תינוק שלא עולה לבד, ההורה יכול לתת תמיכה/"קונטרה" על הרגל שעל שפת הבריכה על מנת שהתינוק יצליח לעלות למעלה

5

"רגליים רגליים עצור"

חימום וחיזוק הרגליים, כיף – השפרצות על ההורים

התינוק יושב על שפת הבריכה וההורה מולו בתוך המים. התינוק מניע ועוצר את הרגליים על פי השיר

6

"יש לי יש לי שתי רגליים סנפירים נשים אחת ושתיים.."

  • הגמשת כף הרגל
  • שיפור תנועת הרגליים
  • שיפור ההתקדמות במים ובכך הקניית ביטחון והעלאת מוטיבציה

שמים סנפירים על הרגליים תוך כדי השיר

7

כניסה למים בחץ

  • שיפור החץ על ידי תרגול בשיבה מחוץ למים (יותר קל מאשר בפנים) 
  • הכנה טובה לקפיצת ראש

ישיבה על שפת הבריכה עם חץ קדימה/למעלה בספירה עד שלוש מותחים את החץ עוד עוד לכיוון המים עד כניסת הגוף למים. יד אחת של הורה תומכת בירכיים ויד שנייה מחזיקה את הידיים בחץ על מנת לשמור על החץ ולמתוח את התנועה ככל האפשר

8

חץ עם רגליים ונודל

  • הבנה שבמים מתקדמים על ידי הנעה של רגליים בדיוק כמו ביבשה.
  • חיזוק רגליים
    חיזוק חגורת כתפיים

נודל פתוח מתחת לבית השחי, ידיים בחץ, רגליים עובדות. הורה מחזיק את כפות ידיו של התינוק והולך אחורה תוך כדי שמרחיק את בית החזה של הילד ממנו ובכך מאריך/מותח את החץ.

9

חץ עם רגליים ונודל + טבעת

  • עידוד מתיחת החץ (הטבעת היא תמריץ – ניתן לעשות עם צעצועי מים שונים)
  • כיף
  • שחייה ללא תמיכת ההורה

נודל פתוח מתחת לבית השחי, ידיים בחץ, רגליים עובדות. ההורה מחזיק טבעת והתינוק שוחה לעברו ומנסה להשחיל את ידיו לתוך הטבעת. בשלב זה ההורה אינו מחזיק את הילד במהלך השחייה (במידת האפשר כמובן) אלא תופס אותו רק לאחר שהתינוק הגיע אל היעד ואז גם נותן לו חיזוק חיובי.

10

יציאה לשפת הבריכה והורדת סנפירים

  • חיזוק חגורת כתפיים
  • תחושת מים והקניית ביטחון ללא סנפירים

חזרה על תרגיל מס' 4 והורדת סנפירים

11

מעגל כרישים

  • כיף/אינטראקציה קבוצתית
  • תחושת מים לאחר עבודה עם סנפירים
  • שיפור/מתיחת החץ
  • חיזוק הרגליים

מעגל בו התינוקות פונים למרכז וההורים מאחוריהם מחזיקים אותם במותניים. ידי התינוק בחץ ומתקדמים על ידי עבודת רגליים למרכז המעגל עד שנפגשים כל החצים – ואז ההורים הולכים לאחור ומקפיצים את התינוק עד לחזרה למצב ההתחלתי ושוב נכנסים..

12

מסלול סיום (ללא סנפירים)

חזרה על כמה מהמיומנויות שרכשו בשיעור בצורה אתגרית וכיפית

  • דחיפת הקיר בחץ עד למזרון (ממוקם כמטר מהקיר)
  • טיפוס על המזרון (בצורה נכונה עזרת ההורה)
  • הליכה/ריצה עד קצה המזרון וקפיצה למים מעל נודל אל ההורה.

13

שיר סיום – "שלום לכם, שלום לכם, שלום לכם, שלום… היה נחמד לפגוש אתכם…"

  • ריכוז השיעור והכרזה על סיומו
  • יצירת רוטינה שהילדים יודעים שכך מתחיל השיעור – משרה ביטחון לילדים ולהורים

עוברים ילד ילד, אומרים לו שלום בציון שמו ומדגדגים אותו​